منظمة الأسرة العربية

الأسرة أولاً... الأسرة دائماً...

منظمة الأسرة العربية
أنت تتصفح : الصفحة الرئيسية >> حول المنظمة >> الهيكل التنظيمي
الهيكل التنظيمي - The Organizational Structure

1- General association:
The General Association is the supreme authority supervising the affairs of the organization, and its policy-making, and guide management, and practices the competencies stipulated in this Law and any other powers necessary to achieve the objectives of the organization. The General association consists of all the members of the organization who have paid the annual specified subscription in the internal system.

2- Board of Trustees:
The Board of Trustees is an advisory board that sponsors the Organization's activities, projects and programs planned, by linking the organization and the countries supporting it, and work to provide the necessary financial resources to the organization to achieve its objectives. The Board of Trustees consists at least of seven members and of eleven members at most, and the members are of the eminent personalities and prestigious in the Arab world who have an interest in social issues in general and family issues in particular. The General Association should issue the decision to form a Board of Trustees, for a period of four years ,renewable for similar periods.

3- Board of Directors:
The Board of Directors is responsible for monitoring the implementation of policies and decisions approved by the General association. The Governing Council consists of eleven members of a people with interest and expertise of family issues and to be elected as follows:
President and Vice-President are elected directly by the General association members.
Eleven members are elected directly by the General association members.
General Secretary of the Organization and Treasurer (Financial Secretary) are appointed by the General association on the nomination of the is limited to four years, renewable for similar periods.
The Regulations shall specify the financial rewards and allowances payable to Chairman, Vice Chairman, General – Secretary, the Financial Secretary, and the members.

4- The Executive Office:
The executive office is to be established and consists of the President, Vice President, General- Secretary and the Treasurer (Financial Secretary), and they shall meet every three months at most, upon the invitation of the President.

5- General Secretariat:
Secretariat headed by Secretary-General is the executive organ of the organization, assisted by a functional head to the Executive Director. List of functions and rules of procedures is determined the in light of the provisions of the organizational structure, financial and administrative regulations of the organization.

The occupants of these jobs are required to present a high degree of competence and experience. Moreover, the decision of appointing the General -Secretary and the Financial Secretary is ratified by the General association on the nomination of the host country, host country also nominate the Executive Director and to be approved by the Board of Directors.

Organizational structure of the General Secretariat / Tunisia:
1 - General Secretary
2 - Chief Financial Officer
3 - Executive Director
4- Administrative staff

Organizational structure of the Regional Office / Sharjah:
1 - Chairman of the Arab family
2 - Director General and Advisor to the organization
3 - administrative staff

1- الجمعية العامة:

الجمعية العامة هى السلطة العليا المشرفة على شؤون المنظمة ، ورسم سياستها ، وتوجيه إدارتها ، وتمارس الاختصاصات المنصوص عليها فى هذا النظام وأية صلاحيات أخرى لازمة لتحقيق أهداف المنظمة. وتتكون الجمعية العامة من جميع أعضاء المنظمة المسددين للاشتراك السنوى المحدد فى النظام الداخلي.

2- مجلس الأمناء:
هو مجلس استشارى يرعى أنشطة المنظمة ومشاريعها وبرامجها المقرّرة ، عن طريق الربط بين المنظمة والدول الداعمة لها ، والعمل على توفير الموارد المالية اللازمة للمنظمة لتحقيق أهدافها .
يشكل مجلس الأمناء من سبعة أعضاء على الأقل وأحد عشر عضواً على الأكثر من الشخصيات البارزة والمرموقة في الوطن العربي ممن لهم اهتمام بالقضايا الاجتماعية بصفة عامة وقضايا الأسرة بصفة خاصة ، ويصدر قرار من الجمعية العامة بتشكيل مجلس الأمناء ، وذلك لمدة أربع سنوات قابلة للتجديد لمدد مماثلة .

3- مجلس الادارة: 
مجلس الإدارة هو الجهاز الذى يتولى متابعة تنفيذ السياسات والقرارات التى تقرها الجمعية العامة.
ويتكون مجلس الإدارة من أحد عشر عضواً من ذوى الاهتمام والخبرة بقضايا الأسرة ويتم انتخابهم على الوجه التالي :
- الرئيس ونائب الرئيس وتنتخبهما الجمعية العمومية بالانتخاب المباشر.
- أحد عشر عضواً تنتخبهم الجمعية العمومية بالانتخاب المباشر.
- الأمين العام للمنظمة وأمين الصندوق ( الأمين المالي ) وتصادق الجمعية العمومية على تعيينهما بناء على ترشيح دولة المقر .
وتكون مدة العضوية فى مجلس الإدارة أربع سنوات قابلة للتجديد لمدد مماثلة .
وتحدد اللائحة المالية المكافآت والبدلات المستحقة لرئيس مجلس الإدارة ونائب الرئيس والأمين العام والأمين المالي والأعضاء.

4-المكتب التنفيذي:
ينشأ مكتب تنفيذى للمنظمة ويتكون من الرئيس ونائب الرئيس والامين العام وأمين الصندوق (الأمين المالي) ويجتمع كل ثلاثة أشهر على الأكثر بناء على دعوة من الرئيس .

5- الامانة العامة:
الأمانة العامة برئاسة الأمين العام هي الجهاز التنفيذي للمنظمة ، ويعاونها جهاز وظيفي على رأسه المدير التنفيذي .
وتحدد لائحة النظام الداخلى اختصاصاتهم وذلك فى ضوء الأحكام الواردة بالهيكل التنظيمى واللوائح المالية والإدارية للمنظمة.

ويشترط فى شاغلى هذه الوظائف درجة عالية من الكفاءة والخبرة . ويكون تعيين الأمين العام والامين المالي بقرار تصادق عليه الجمعية العمومية بناء على ترشيح دولة المقر، كما ترشح دولة المقر المدير التنفيذي ويوافق عليه مجلس الادارة.

الهيكل التنظيمي للامانة العامة / تونس:

1- الامين العام 
2- المدير المالي
3- المدير التنفيذي
4- الموظفين الاداريين


الهيكل التظيمي للمكتب الاقليمي / الشارقة:
1- رئيس منظمة الاسرة العربية
2- المدير العام ومستشار المنظمة
3- الموظفين الاداريين